البته چرا که نه ولی ضمنا به عوامل متعددی بستگی دارد. میزان محبوبیت رشته مورد تقاضا و تعداد داوطلبان درآن رشته و نیز بهره ای که فرزند شما از کالج خواهد برد بسیار تأیین کننده اند. این مطلب که در یکی از سایت های فارسی زبان درج شده احتمالا توضیح بهتری برای شما در بر خواهد داشت.
نظام سیاسی حاکم بر اسپانیا و در نتیجه نظام آموزشی آن بسیار غیرمتمرکز است، قدرت تصمیمگیری در بین ایالتهای خودمختار توزیع شده است و دولت تنها چارچوب و سیاستهای کلی را تعیین میکند. روند فوق در روند پذیرش دانشجو نیز حاکم است. دولت مرکزی، سیاستهایی را درباره اصول و شیوه پذیرش دانشجو اعلام کرده است و ایالتهای خودمختار هرکدام بر اساس این رهنمودها، با همکاری مدارس و دانشگاهها، به برنامهریزی و اجرای مرحله عمومی و اختصاصی پذیرش اقدام میکنند.
علاوه بر این هر داوطلب، نمره پذیرش مشخصی خواهد داشت و هر دانشگاه به طور مستقل، متناسب با مستندات وی، در مورد پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب تصمیمگیری میکند. در نتیجه میتوان نظام پذیرش دانشجو در اسپانیا را از نوع «غیرمتمرکز» دانشت.
در کشور اسپانیا، آزمون سراسری برگزار نمیشود. بلکه هر ایالت موظف است آزمونهای مرحله عمومی و اختصاصی را در محدوده خود برگزار کند. این آزمونها هر سال در دو نوبت برگزار میشود که هر نوبت یک آزمون اصلی(مرحله عمومی) دارد و آزمون دیگری نیز (مرحله تخصصی) پیشبینی شده تا داوطلبان بتوانند با شرکت در آن، نمرات خود را بهتر کنند.
با توجه به اینکه آزمونهای مرحله عمومی و اختصاصی، هر دو بر اساس دروس دوره دوم متوسطه طراحی میشوند، دو منظرهاند. یعنی هم دانش و مهارتهایی که داوطلب در دوره دوم متوسطه کسب کرده و هم توانایی و صلاحیتهای علمی وی برای تحصیل در رشته مورد نظر در دانشگاه را میسنجند.
به طور کلی دانش و مهارتهای کسب شده، ملاک اصلی در مراحل عمومی و اختصاصی پذیرش است. با این وجود در برخی از رشتهها به تشخیص دانشگاه و گروه مربوطه، ممکن است آزمون استعداد خاص، توانایی بدنی، توانایی هنری و ... نیز ملاک عمل قرار گیرد که به طور جداگانه و در روند پذیرش در دانشگاه ارزیابی خواهند شد.
البته رقابت اصلی، پذیرش در دورههای کارشناسی به ویژه در رشته های پرطرفدار است. از این رو معمولا بخشی از ظرفیت رشته هایی که محبوبیت کمی بین داوطلبان دارند، خالی میماند. از سوی دیگر، نسبت متقاضی به ظرفیت پذیرش در دورههای دانشگاهی با دورههای حرفهای متفاوت است. با این وجود بر طبق آمار به دست آمده، در دورههای دانشگاهی، این نسبت دو به یک و در دورههای حرفهای، چهار به یک است.